Elektronika

Sublimační tisk aneb víte, jak vznikají reklamní předměty?

Reklamními předměty se to kolem vás jenom hemží. Však se rozhlédněte. Beztak vedle sebe máte nějakou propisku, láhev, kalendář či cokoliv jiného s potiskem. Máte jasno v tom, jak se firemní loga tisknou na rozmanité věci z různých materiálů? Pojďme si technologii trochu přiblížit.

Tiskárna přenášející obraz na papír už dnes nikoho neohromí. Nejspíš doma také jednu máte, ať už funguje na laserovém, inkoustovém či jehličkovém principu. U potisku reklamních předmětů se však používá něco jiného – sublimační tiskárna.

Vzpomeňte si na fyziku

Pokud si pamatujete na hodiny fyziky, možná ve vás název „sublimační“ něco evokuje. Sublimace je přeměna pevné látky na plyn, čehož právě využívají sublimační tiskárny. Používají speciální sublimační inkoust nanesený na přenosový papír. Ten se vypaří a dostane se do struktury materiálu. Vše se děje při teplotě zhruba 190 °C, a jakmile předmět zchladne, barva zůstává fixována v mikro-pórech. Barvy vydrží dlouho a technologie je poměrně levná.

Sublimační tiskárny si poradí i s 3D výrobky

Sublimace se používá k potisku skla, puzzlí, keramiky, podložek pod myš či třeba hrnečků. Vrtá vám hlavou, jak musí takový termolis na prostorové předměty vypadat? Například pro potisk hrnečků se vyrábí speciální modely vytvarované do válce skutečně přesně na hrnek.

Nejlépe potisk drží na 100% polyesteru. Využívá se také v textilním průmyslu, sublimační tisk se uplatňuje třeba při výrobě sportovních dresů, koberců, reklamních stanů, markýz, slunečníků, závěsů, ubrusů, prostírání atd.

Technika má spoustu výhod

Sublimační tisk není žádnou novinkou, spíš osvědčeným postupem. Mezi jeho výhody patří velká odolnost vůči chemickým látkám i otěru, skvělé barvy i ostré linie. Barvy nejsou nijak zdravotně nezávadné, potištěné výrobky lze prát a chemicky čistit. Vzpomeňte si na to, až budete zase příště mít v ruce nějaký reklamní předmět.

Sublimační tisk aneb víte, jak vznikají reklamní předměty?
Ohodnoťte článek

Zanechat odpověď