Internet

GDPR nemá majitelům e-shopů znepříjemňovat životy

Je to smutné, ale spousta lidí se na nové nařízení o ochraně osobních údajů dívá přesně takhle. Naštvaní jsou zejména majitelé drobných e-shopů a menších projektů, pro něž opatření v rámci GDPR znamenala jen další výdaje za odborníky, kteří jim je pomohli implementovat.

E-shopy by si stěžovat neměly. Patří k webovým stránkám, které uchovávají vůbec nejvíce dat o svých uživatelích. Nedělají to se špatnými úmysly, provozovatelé e-shopů data prostě potřebují. Marketing by bez nich nefungoval. Údaje o tom, odkud chodí zákazníci a co hledají, se sdílí mezi ERP systémy i marketingovými nástroji. Každý e-shop by je měl spravovat bezpečně.

GDPR má chránit uživatele

Osobní informace jsou čím dál cennější a obchodníci si to velmi dobře uvědomují. Jejich prodej či sdílení s třetí stranou je však naprosto nepřípustné. Díky novému GDPR nařízení jsou nyní postihy za takové jednání ještě přísnější. Dokonce i když dojde k odcizení citlivých dat ne vaší vinou, máte povinnost to neprodleně všem uživatelům oznámit, aby věděli, že jejich informace se nachází v cizích rukou.

Lidé by měli mít nad svými daty kontrolu

Přijde vám GDPR otravné? Zkuste se na něj podívat z té druhé strany – ze strany uživatele. Tomu novinka přinesla spoustu pravomocí, které se mohou hodit. Za prvé musí být vždy dobře informován co, jak a proč o něm kdo uchovává. Možná si to nebude pamatovat, možná jen odklikne tlačítko a neuvědomí si, co o sobě zveřejňuje. Když ale bude chtít, má šanci tohle zjistit. Obrovskou výhodou zároveň je, že může požádat o odstranění takových dat. Vidět za tím vším jen problémy je příliš negativní.

Udělejte z GDPR svou přednost

CRM (Customer relationship management) čili řízení vztahů se zákazníky hraje pro majitelé e-shopů obrovskou roli. Uvědomujete si ale, že kolikrát ani není třeba platit si drahé CRM systémy? Stačí občejný selský rozum. Zamyslíte se, co by se asi líbilo vám, kdybyste se nacházeli na straně zákazníka. A může jít třeba i o možnost kontroly nad uchovávávanými daty. Udělejte si z GDPR výhodu oproti konkurenci.

Máte dvě možnosti. Buď budete na GDPR nadávat a stěžovat si, nebo ho přijmete a využijete ve svůj prospěch. Klidně zákazníkům ukažte, že nové evropské předpisy dodržujete. Sdělte jim, jaké citlivé informace o nich uchováváte, a dejte možnost volby, zda je máte uchovávat i nadále. Principy GDPR musí dodržovat všechny webové stránky. Je ale jen na vás, jak toto dodržování pojmete.

Na certifikace lidé slyší

GDPR-friendly je dnes snad každý web. Musí, pokud nějaké údaje uchovává. Jen ty špičkové však dostanou GDPR certifikát, který je pak zárukou kvality pro zákazníky z řad jednotlivců i firem. Součástí certifikace je navíc celý proces revize pod vedením konzultanta. Společnými silami vše vyladíte tak, aby váš e-shop 100% odpovídal požadavkům EU a příkladným přístupem k datům ohromil zákazníky.

Lze GDPR vyřešit do 30 minut?

Těsně před dnem, kdy nové zařízení vstoupilo v platnost, se všude po internetu začaly objevovat zaručené rady, jak se s pravidly vypořádat levně a rychle. Čas byl neúprosný, a tak bylo skutečně rozumnější provést aspoň základní opatření než nemít vůbec žádná. Chyba je ale v tom, pokud jste u těchto základů zůstali a neřešili problém komplexně – třeba s pomocí odborníka. Pokuty od EU nejsou zrovna malé, a tak zvažte, zda není příliš troufalé řídit se podle rad, které někdo vyvěsil někam na internet. Nikdy není pozdě situaci napravit. Klidně dnes můžete kontaktovat odborníky přes GDPR a společnými silami pak zjistit, co by se ve vašem konkrétním případě dalo ještě změnit. Možná přijdete na vážné nedostatky, třeba vás pochválí. Budete ale usínat s klidem na duši.

 

GDPR nemá majitelům e-shopů znepříjemňovat životy
Ohodnoťte článek

Zanechat odpověď